Tuesday, April 19, 2011

Keindahan Kemaman [Kemamanguide.com]

Keindahan Kemaman




Selamat Datang di Kemamanguide.com

Kemamanguide.com merupakan laman web untuk menyediakan kemudahan maklumat dan pelancongan untuk pelancong dalam negeri mahupun di luar negeri.

Kemamanguide.com akan memberikan kemudahan maklumat dan pelancongan di negara dan khususnya di Kabupaten Kemaman. Di antara tarikan yang terdapat di Kabupaten Kemaman seperti Fireflies Melihat Yak Yah Sungai, Jungle Adventure dan Air Terjun di jeram Penitih dan Penyu Menonton di sisi pantai di malam hari.


Kemamanguide.com berharap bahawa maklumat ini akan tersedia bila pelacong untuk datang ke daerah Kemaman dan untuk meningkatkan pendapatan dalam sektor pelancongan di Malaysia.



Fireflies Sanctuary Pengenalan Suaka Fireflies

Sebuah tempat kunang-kunang baru-baru ini ditemui di Sungai Yak Yah, Kampung Ibok, memberikan daya tarikan lain di Kemaman. Muat pelayaran menyusuri Sungai Yak Yah untuk menonton salah satu keajaiban alam, lampu berkelip-kelip pada kunang-kunang tentang cabang-cabang pohon tentu sebuah pemandangan magis untuk dilihat.

Kunang-kunang menghasilkan cahaya melalui reaksi kimia yang unik enzim gabungan dan oksigen dan mampu menghidupkan lampu di bawah perut mereka dan mematikan dengan mengawal bekalan oksigen. Berkelip berirama yang dihasilkan berbeza-beza menurut jenis kelamin dan spesies. Saintis percaya yang menyala adalah sebahagian daripada sistem isyarat untuk menarik pasangan atau sistem amaran untuk predator. (Kunang-kunang detail)

Memori lapisan ini 'pokok Krismas' tebing magrove dari sungai sering dapat dihargai hanya dalam fikiran seseorang, kerana cukup sukar untuk menangkap adegan dalam foto.

Ketika ribuan, jika tidak berjuta-juta, kunang-kunang berkumpul, hasilnya adalah menakjubkan simfoni lampu yang benar-benar merupakan pemandangan untuk dilihat.

Ini mudah diakses, dengan kemudahan dermaga dan perahu yang sedia.




Menonton Penyu Pengenalan Penyu Watching:

Menonton Penyu di Kemaman, Terengganu merupakan salah satu harus melakukan kegiatan di Terengganu. Setiap kali anda pergi ke Kemaman atau Cherating atau Kuantan, membuat sebuah titik untuk pergi Turtle Menonton di Kemaman. Kemaman Beach, destinasi pelancongan popular di Terengganu terletak pada jarak sekitar 20km ke Cherating dan merupakan tempat berkembang biak penyu hijau. Menonton Penyu di Kemaman, Terengganu adalah sangat menyenangkan kerana anda dapat menikmati suasana tenang tempat ini sebagai anda berbaring tenang di tunggu, dari tengah malam hingga fajar, untuk menonton penyu datang ke darat untuk bertelur. sarang musim untuk menonton penyu adalah mulai dari bulan April hingga Oktober. beberapa kali, lebih dari 2 penyu akan datang pada masa yang sama untuk bertelur mereka. boleh anda bayangkan bagaimana pengalaman ketika anda menonton penyu bertelur mereka di depan mata anda sendiri? seperti yang di bawah perbualan perikanan penjaga, tempat hanya dapat masuk oleh mereka tetamu datang dengan panduan sifat lesen yang dilantik oleh Jabatan Perikanan untuk mengawal kelantangan pelancongan untuk menonton penyu dalam rangka untuk memastikan bahawa kami menonton tanpa mengganggu proses alam mereka. Dapatkan pengalaman untuk mengambil telur penyu dari lubang Namun, hal itu harus kembali semula kepada polis hutan di-charge karena akan dihantar ke kawasan hatchery.




Air terjun

PENDAHULUAN
DARI AIR TERJUN JERAM PENITIH

Jeram Penitih Air Terjun merupakan salah satu tujuan popular di Kemaman.Jeram Penitih Air Terjun terletak di kawasan-kawasan terpencil antara Jalan Raya Pesisir 3 dan jalan bebas hambatan Inland 14. Ikut tanda-tanda bagi Bandar Seri Bandi. Sebuah papan memberitahu anda di mana jalan ladang ke air terjun bermula. Selama kunjungan kami, ladang kelapa sawit sedang diremajakan, memberikan pemandangan pandangan terpencil. Kualiti jalan masuk akal, tetapi 4WD adalah dianjurkan. kita tidak hanya trekking sepanjang jalan. Namun, anda akan menemui sifat ibu ketika anda di hutan dan menikmati setiap langkah dari air terjun. Mari kita cuba dan merasakan perbezaan tentang air terjun kami trekking dengan tempat lain. Anda juga akan singkat tentang ubat alam @ jamu oleh pemandu baik-pengalaman di sepanjang jalan peredaran dan kehidupan di hutan yang sebenarnya.


p/s : Seribandionline mengucapkan taniah kepada pemilik web Kemamanguide.com kerana berjaya menonjolkan produk perlancongan kepada dunia luar. Yang menariknya adalah owner sendiri berasal dari Bandar Seri Bandi. So, ape lagi jom cuti-cuti Malaysia.

sumber : Kemamanguide.com

No comments:

Post a Comment