Monday, July 4, 2011

Harimau Malaya Mengaum Lagi

Harimau Malaya Mengaum Lagi

Taiwan menguasai prosiding dan memenangi tiga sepakan penalti dalam perjalanan ke menang 3-2 ke atas Malaysia dalam Zon Asia Piala Dunia pertama pusingan kedua kaki perlawanan kelayakan di Stadium Perbandaran Taipei malam tadi.

Walau bagaimanapun, Malaysia akan mara ke pusingan kedua pada peraturan jauh-matlamat selepas pasukan terikat 4-4 pada agregat.

Malaysia memenangi perlawanan pertama 2-1 di Stadium Nasional Bukit Jalil pada hari Rabu, terima kasih kepada gol daripada Mohd Aidil Zafuan dan ketua pasukan Safiq Rahim.




Malam tadi, kedua-duanya adalah wira Malaysia sekali lagi apabila mereka menjaringkan kedua-dua gol daripada sepakan percuma yang menakjubkan dan akhirnya ia hanya cukup untuk mengambil pasukan melalui ke pusingan kedua.

Kredit juga harus diberikan kepada penjaga gol Mohd Sharbinee Allawee yang disimpan berharap Malaysia hidup dengan menyimpan kedua daripada tiga penalti diberikan kepada Taiwan.

Negara jurulatih Datuk K. Rajagopal dan orang-orangnya boleh bernafas mudah untuk sekarang tetapi mereka mempunyai satu lagi halangan besar apabila berdepan Singapura pada pusingan kedua - dengan kaki pertama yang dijadualkan di Stadium Jalan Besar pada 23 Julai dan kembali-kaki di National Stadium, Bukit Jalil pada 28 Julai.

Malaysia menjaringkan dua serangan hebat oleh Mohd Aidil (8) dan Safiq (40) manakala Taiwan menjaringkan melalui Chang-Han (31), Chen Po-liang (penalti, 43) dan Xavier Chen (penalti, 74).

Malam tadi, Malaysia telah tiga perubahan dari perlawanan pertama bermula dengan kaki Norshahrul Idlan Talaha dan Abdul Hadi Yahaya pendahuluan dan mahalli Jasuli untuk Helmi Remeli dalam slot kanan belakang manakala perubahan ketara bagi Taiwan kedatangan buangan antarabangsa dari Xavier Belgium sebelah kelab KV Mechelen.

Taiwan telah memberikan rakyat Malaysia menakutkan sebenar dengan skor 4-4 diikat pada agregat dan dengan baki 15 minit pada jam.


Malah, ia mungkin telah bencana untuk pertahanan gelisah Malaysia, yang telah mengakui three penalti selepas faul dari mahalli Jasuli (31), Mohd Fadli Shas (61) dan penjaga gol Mohd Sharbinee (74) di hadapan Taiwan di dalam kotak.

Mohd Sharbinee dicabut, kecuali cemerlang apabila beliau menafikan sepakan penalti Po-liang pada minit ke-61 tetapi menjadi penjahat apabila dia mengakui hukuman ketiga selepas menurunkan Po-liang di dalam kotak pada minit ke-74.

Perlawanan ini sudah pergi ke setengah letupan pertama dengan empat gol pada kad tetapi mogok Mohd Aidil yang menakjubkan dari 40 meter keluar adalah kecantikan yang dimansuhkan bar sebelum melantun ke dalam gol pada minit kelapan.

Tetapi tdk lengkap bermain di belakang melihat markah Chang-Han Taiwan dari bola longgar di dalam kotak pada minit ke-31 untuk menjadikan 1-1.

Kemudian, lencong Safiq itu sepakan percuma dari bahagian atas kotak menewaskan sembilan orang Taiwan dinding dan penjaga gol Lin Po-Cheng pada minit ke-40.

Norshahrul boleh dimeteraikan permainan dengan matlamat yang ketiga tetapi dia mensia-siakan peluang yang terbuka dari salib pemain tengah Amirulhadi Zainal dari sebelah kanan pada minit ke-41.

Kemudian, datang masalah lagi bagi Malaysia apabila mahalli tersandung Chang-Han di dalam kotak dan Po Liang menjaringkan untuk meletakkan skor 2-2 pada separuh masa.

Taiwan keluar menembak pada semua silinder selepas berehat dan Xavier memberikan pasukan tuan rumah mendahului 3-2 daripada sepakan penalti selepas Sharbinee diturunkan Po Liang pada minit ke-80.

Malaysia memelihara regu pemilik di teluk untuk 10 minit terakhir untuk menempah tempat mereka dalam pusingan kedua.

p/s : Taniah Malaysia...Mungkin ini adalah tanda kejayaan.Insyallah..

No comments:

Post a Comment